Links: Ingen overraskelser

Når læserne klikker på et link, er det vigtigt, at de får det, de regner med. Og allervigtigst: at de ikke får sig en negativ overraskelse.

Brugerne skal vide, hvad der vil ske, før de klikker. De skal selv have lov at vurdere, om det er umagen værd at gå videre.

Hvis det er et helt almindeligt link, bruger man link-teksten til at vurdere, hvad man får. Men derudover forventer brugerne at:

  • Den nye side er på samme hjemmeside.
  • Det går rimeligt hurtigt at hente siden.
  • Selve indholdet er nogenlunde kendt.

Hvis linket ikke opfylder disse forventninger, bør du lave en tilføjelse.

Det kræver en forklaring hvis:

  • Man bliver sendt til en helt ny hjemmeside.
  • Man skal downloade en stor fil.
  • Siden tager meget lang tid at hente.
  • Siden kræver en bestemt teknik eller program for at kunne ses, fx pdf- eller video.
  • Der bliver åbnet et nyt vindue i browseren.

Her er et par eksempler på, hvad du kan skrive sammen med et link:

  • Læs mere på XXXs hjemmeside. (åbner nyt vindue)
  • (Stor fil, XX Mb) eller bare filstørrelsen. Det kan også være en god ide at skrive, hvis filen er lille.
  • Filtype:, pdf, word, mediefil eller lign. Gerne med filstørrelsen, fx. pdf xx Mb.

Du kan godt slække lidt på forklaringerne, hvis man er på en side eller en sammenhæng, hvor allerede er givet, hvad man får. Fx. hvis man er på en side med eksterne links eller en side, hvor man kan hente pdf-filer.

Om Henrik Isen

Har skrevet en del selv og læst meget, som andre har skrevet. Det har jeg rettet til, skrevet om, strammet op eller hvad der nu var nødvendigt.
Dette indlæg blev udgivet i Skriv godt, Skriv til nettet og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *