9 skrivetips til tekster på nettet

Her er 9 tips til at skrive, så teksten fungerer bedst muligt til nettet.

Forestil dig din læser som en travl muldvarp. Som regel skøjter de lidt stresset rundt på siden, læser overskriften, starter på artiklen og springer fra lidt længere nede. Hopper så videre til et andet afsnit eller et link, der ser interessant ud.

Du skal derfor tilbyde læseren gode, tydelige og relevante steder at stoppe op og læse videre. Der er forskellige måder at gøre det på:

1. Stor og tydelig overskrift

Den får mere opmærksomhed på nettet end i andre medier. Sørg for at den er let at se og skiller sig ud. Læseren skal ikke være i tvivl om stedet at starte.

2. God og fængende indledning

Kom til sagen fra starten og lav gerne indledningen som et resume eller en konklusion af hele teksten. Skriv evt. en ekstra eller ny indledning til sidst, hvis den første ikke er helt skarp.

3. Brug nyhedstrekanten – det vigtigste først

Prioriter dit indhold skarpt, sørg for at fortælle dit budskab hurtigt. Tænk på den omvendte nyhedstrekant, hvor det tungeste og vigtigste er øverst. Løber du tør for indhold, gør det sikkert ikke så meget. så er teksten bare kort og skarp.

4. Del op i mange afsnit – med luft omkring

Lange afsnit virker tunge og lidt afvisende. Flere korte afsnit gør teksten lettere, luftig, og det er nemmere at dykke ind i den flere steder.

5. Mellemoverskrifter.

Mindre overskrifter ned gennem teksten gør indholdet nemmere at overskue og springe rundt i. Sæt fx. en beskrivende overskrift for hver 2. eller 3. afsnit, hvis det ellers passer med indholdet. Hvis du vil være ekstra god ved søgemaskinerne, så brug nøgleord og brug H2 eller H3 kode.

6. Bullets

Vi elsker lister og bullets på nettet. De er nemme at overskue og ikke for tunge at læse. De er lette at slå ned på, når blikket glider hen over siden. Er det links, trækker det endnu mere. Har du en sætning med opremsning eller eksempler, så brug bullets i stedet.

7. Udgange efter afsnit

Hvis folk alligevel står af undervejs, kan du ligeså godt tilbyde et link til andet indhold på din egen side. Ikke min favorit, men det bruges af mange nyhedssites, der har links midt i artiklerne.  Jeg tror dog, det skubber flere læsere videre end nødvendigt og bryder sammenhængen. Links kan stresse midt i teksten, fordi det tvinger læseren til at stoppe op og overveje: Vil jeg læse videre eller hoppe af her?

8. Fremhævede ord.

Bruges ikke så meget mere. Men en gang var det meget moderne at bruge fed skrift eller en farve på enkelte nøgleord eller sætninger i et afsnit. Det er godt til at scanne og giver flere steder, hvor læseren kan blive fanget ind. Men det kan også give en rodet helhed.

9. Links til at komme videre

Overlad ikke læseren for meget til sig selv til sidst: Tilbyd et eller flere links til lignende eller relevant indhold andre steder på din hjemmeside. Har du en webshop, kan du linke til interessante varer. Det kan også være, at din tekst ikke helt ramte det, læseren var ude efter og alligevel er på vej væk. Men hvorfor så ikke give et par nye skud, med relevante links til sidst eller i en boks? Eksterne links er også gode, de kan desuden give ekstra troværdighed.

Disse regler kan selvfølgelig ophæves af godt, relevant og vedkommende indhold. Har du ramt det, læseren ledte efter, er der meget større chance for, de bliver hængende. Men bliv ikke fornærmet, hvis de alligevel stikker af før du er færdig.

Om Henrik Isen

Har skrevet en del selv og læst meget, som andre har skrevet. Det har jeg rettet til, skrevet om, strammet op eller hvad der nu var nødvendigt.
Dette indlæg blev udgivet i Skriv godt, Skriv til nettet og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 kommentarer til 9 skrivetips til tekster på nettet

  1. Niels Tybjerg skriver:

    Tekstforfatning til nettet 101. Det er meget basalt, og alligevel er der så mange, der fejler på en række af disse punkter.

    Men hvis jeg må komme med et 10. punkt, så er det, at tekstforfatning på nettet starter før selve siden.

    For Meta title og description, AdWords-annoncen eller ankerteksten til linket på den side, der peget på din tekst, skal ikke kun motivere folk til at klikke – den skal også have en direkte sammenhæng med specielt overskriften og indledningen på din sides tekst. Ellers er der kort vej til browserens tilbageknap for dine besøgende.

    • Henrik Isen skriver:

      Nej, det er selvfølgelig nogenlunde kendt stof, men jeg synes godt det kan hentes frem igen.

      Jeg er enig i, at de indgående tekster også skal være gode, i denne omgang har jeg kun set på selve den synlige tekst. Det kan være nemmest at have den på plads, før man går til meta-delen.

  2. Anette Nielsen skriver:

    Mht. 7 så kan man jo gøre det meget mere relevant med links i teksten på sin egen side, når man “håndlaver” dem – og så synes jeg det fungerer fint. Problemer med nyhedssites – tror jeg – er at de genererer dem automatisk ud fra nogle nøgleord, så det ofte bryder ens “læseflow”.

    • Henrik Isen skriver:

      Mjaah, jeg tror nu vi taler om lidt forskellige ting: Links midt i et afsnit kan sagtens være relevante. Jeg er som sagt ikke så stor fan af dem, synes de kan tage for meget opmærksomhed og få læseren til at stoppe op. Det samme gælder links mellem afsnittene.
      Jeg tror også, at nyhedssites laver dem automatisk ud fra tags. Og det kan giver skæverter, der slet ikke er relevante. Også har man endnu mere at stresse over, i stedet for at læse færdig først.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>